Historie

Schietvereniging “De Roos” werd op 4 februari 1975 opgericht in Café Het Fust (thans Houtrust) in Hooglanderveen, waar elke week op een zelf te bouwen schietbaan in het café werd geschoten.

Op 5 maart 1977 verhuisde de vereniging naar het huidige gebouw aan het Sterrebos te Hooglanderveen. Dit gebouw werd in het begin gedeeld met de Scouting Hooglanderveen. Het gebouw was geheel zelf door de welpen/verkenners (en hun ouders) gebouwd uit het sloophout van de noodwinkel elders uit het dorp. Toen de scouting haar toevlucht nam in het gebouw aan de Andries van Altenalaan werd het gebouw volledig overgedragen aan S.V. “De Roos”.

Eenmaal in het bezit van S.V. “De Roos” werd het gebouw intern verbouwd, waarbij ondermeer de schietbaan werd verplaatst en is het geworden tot wat het nu is. Rond 2004/2005 kon er dankzij de vele inspanningen van met name de voorzitter van destijds en enkele andere leden een parkeerplaats op het terrein worden gecreëerd.

De vereniging is een besloten vereniging, maar wel met een open karakter. Zij heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld als een vereniging waar het schieten in een hoog vaandel staat maar waarbij de gezelligheid zeker niet vergeten wordt. Dat deze gezelligheid de resultaten niet in de weg staat blijkt wel uit het feit dat een voormalig lid Bertus van Hamersveld, destijds met zijn luchtgeweer op wedstrijden in de hoogste regionen van Nederland meeschoot en dat ons voormalig lid Frank Bakker momenteel de wereld (Australië, Amerika enz.) overgaat met het nationale (vuurwapen) schietteam van de Natres. Naast de wekelijkse schietavond heeft S.V. De Roos jaarlijks een uitwisseling met de schietverenigingen uit Achterveld en Terschuur en doet zij als het even kan mee aan evenementen als de Dorpsfeesten te Hoogland en de Dorpsdag en de Superstars in Hooglanderveen.

S.V. “De Roos” legt een goede basis maar laat het aan de schutter zelf over op welk niveau hij of zij wil schieten.

Doelgericht Sporten doe je bij SV De Roos